CYFROWA BANIALUKA
TEATR LALEK BANIALUKA W BIELSKU BIAŁEJ

Zespół artystyczny:


Aleksander Antończak

Aleksander Antończak

scenografia | reżyseria | scenariusz | opieka artystyczna | adaptacja | autor | asystent reżysera | inscenizacja | dyrektor naczelny i artystyczny | dyrektor artystyczny

Dyrektor Teatru Lalek Banialuka w latach 1991-1996

    Aleksander Antończak jest absolwentem Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie (dyplom tej uczelni i tytuł magistra inżyniera uzyskał w 1981 roku) oraz absolwentem Wydziału Reżyserii Teatru Lalek w Białymstoku (filii Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Warszawie, dyplom 1987 r.). Jako reżyser zadebiutował w 1985 roku spektaklem Krawiec Pan Niteczka zrealizowanym w Teatrze Lalek Banialuka w Bielsku-Białej. Widowisko to zostało uznane przez środowisko lalkarskie za jedno z najciekawszych dokonań teatralnych lat osiemdziesiątych; spektakl proponujący inne spojrzenie na formy lalkowego teatru i odkrywający nowe środki teatralnej ekspresji. 
Kolejna realizacja sceniczna A. Antończaka – Paluszek, zrealizowana w 1986 roku w  Teatrze Baj Pomorski w Toruniu   przyniosła mu trzecią nagrodę za reżyserię na Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Lalek w Opolu i pierwszą nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Lalek w języku esperanto w Zagrzebiu .
    W latach 1987 - 1989 był etatowym reżyserem w Teatrze Lalek Miniatura w Gdańsku, a w 1991 roku objął kierownictwo Teatru Lalek Banialuka w Bielsku-Białej, gdzie był dyrektorem naczelnym i artystycznym do 1996 roku. W 1991 roku w Banialuce zrealizował spektakl Opowieść o chłopcu i wietrze (autorzy Aleksander Antończak i Lucyna Kozień),  który za swą nowatorską formę i oryginalne środki wyrazu a także odkrycie nowego sposobu teatralnej narracji (działanie obrazem przy jednoczesnym zredukowaniu słowa do niezbędnego minimum) otrzymał szereg nagród na krajowych i zagranicznych festiwalach. Spektakl ten został m. in. uhonorowany ATEST- em Polskiego Ośrodka ASSITEJ, I nagrodą na Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Lalek w Teheranie (1992), I nagrodą na Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Lalek w Bekescsabie (1993), Specjalną Nagrodą Jury Festiwalu "Materinka" w Libercu (1993, Czechy). Na Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Lalek w Opolu  1993)  A. Antończak zdobył    I nagrodę za reżyserię i inscenizację. Nagrodzona tez została muzyka do przedstawienia (autorstwa Krystyna Fuczik) oraz wszyscy aktorzy grający w  spektaklu. Widowisko prezentowane było na wielu znaczących festiwalach w Polsce i za granicą (m.in. w Japonii  i Stanach Zjednoczonych). 
    Istotne w dorobku artystycznym A. Antończaka były Bajki nie tylko o smoku Ireneusza Iredyńskiego ze scenografią Aleksandra Łabińca i muzyką Stanisława Fijałkowskiego, stanowiące kontynuację sposobu myślenia Aleksandra Antończaka o teatrze dla dzieci i kolejny krok w poszukiwaniu nowych sposobów oddziaływania na wyobraźnię widza, a także widowisko folklorystyczne wg tekstu Lucyny Kozień i Alesandra Antończaka - Zbójnicka opowieść, nawiązujące w sferze fabularnej i plastycznej do opowieści i  tradycji regionalnych.   
    Aleksandra Antończaka interesowało tworzenie teatru uniwersalnego, atrakcyjnego w formie i zaskakującego środkami teatralnej ekspresji, oddziałującego na wyobraźnię i emocje widza. Każdy z jego przedstawień wyróżniało się atrakcyjną                    i niekonwencjonalną formą teatralną, umownością i wieloznacznością znaku plastycznego oraz odkrywaniem zupełnie nowych      i często zaskakujących środków teatralnych.
    Jako dyrektor zapraszał do współpracy w Banialuce  lalkarzy różnych pokoleń: Stanisława Ochmańskiego, Macieja Tonderę, Mikołaja Maleszę, Grzegorza Kwiecińskiego, Francoisa Lazaro, Michała Klisia, Piotra Tomaszuka i innych młodych absolwentów reżyserii lalkowej. Często współpracował z Andrzejem A. Łabińcem, zarówno w Teatrze Banialuka jak i w innych polskich                   i zagranicznych teatrach. Swoje przedstawienia realizował m.in.  na scenach lalkowych w Opolu, Warszawie, Łodzi, Gdańsku             i Toruniu, a także w Plewen (Bułgaria).


Lucyna Kozień



Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

 

www.250teatr.pl