CYFROWA
BANIALUKA

Kolonia karna

Data premiery: 14-03-1993

W powszechnej opinii teatry lalek funkcjonują jako placówki koncentrujące swą działalność na młodym widzu. Rzeczywiście, dzieci są głównymi adresatami spektakli realizowanych w tych teatrach, ale dzisiaj krąg miłośników teatru lalkowego znacznie już wykracza poza dziecięcą publiczność. "Banialuka" od lat gra przede wszystkim dla dzieci, ale mało kto wie, że ta sama "Banialuka" - utożsamiana wyłącznie z teatrem dla dzieci - już od lat sześćdziesiątych wzbogacała swój repertuar o spektakle przeznaczone dla młodzieży i dorosłych . Widowiska te powstawały sporadycznie, z trudem przełamywały opory dorosłych przed odwiedzaniem teatru lalkowego w roli widzów a nie rodziców, ale z biegiem lat zdobywały dla "Banialuki" coraz szersze grono dojrzałej i otwartej na nowe doświadczenia teatralne publiczności.
Repertuar dla dorosłych, wybierano szczególnie starannie, koncentrując się na największych dokonaniach literatury światowej, problematyce ważkiej intelektualnie i moralnie, dodatkowo podkreślanej i wzmacnianej niekonwencjonalną formą teatralną, która często stawała się magnesem przyciągającym widzów do teatru lalkowego. Na scenie "Banialuki" powstały więc m.in. "Igraszki z diabłem" Jana Drdy (reż. Władysław Jarema), "Wicehrabia przepołowiony" Italo Calvino (reż. Zofia Jaremowa), "Śmierć Tintagilesa" Maurycego Maeterlincka (reż. Jerzy Zitzman), "Nos" Mikołaja Gogola (reż. Andrzej Łabiniec), "Wyspa Ariela" w/g "Burzy" Williama Shakespeare’a (reż. Bogusław Kierc), "Harnasie" Karola Szymanowskiego (reż. Jana Dormana, drugi raz - Andrzeja Łabińca), czy wreszcie "Samotność" w/g Brunona Schulza (reż. Francois Lazaro). Wiele z tych widowisk zostało bardzo przychylnie przyjętych przez krytykę i zdobyła sobie uznanie widzów, a prawdziwą międzynarodową karierę zrobiła "Samotność", goszcząca na wszystkich najważniejszych festiwalach krajowych i zagranicznych - spektakl, z którym Bielski Teatr Lalek objechał całą Europę, docierając nawet na kontynent azjatycki.

Teatr "Banialuka" proponuje swym dorosłym widzom kolejny spektakl - "Kolonię karną", opartą na jednym z najważniejszych opowiadań Franza Kafki. Reżyserem widowiska jest Piotr Tomaszuk, jeden z najzdolniejszych artystów młodego pokolenia, twórca m.in. słynnego "Polowania na lisa" Mrożka i równie znanego "Turlajgroszka" - spektakli, które stały się prawdziwym wydarzeniem artystycznym w życiu teatralnym kraju.
Tym razem Piotr Tomaszuk wybrał opowiadanie Franza Kafki, porażające i przerażające wizją totalitarnego reżimu, opierającego
swą siłę na systemie kar - bo one są podstawą i gwarantem porządku społecznego. Przybyły do kolonii podróżny asystuje
przy egzekucji żołnierza skazanego za obrazę zwierzchnika. Narzędziem egzekucji jest skomplikowana maszyna do zadawania tortur, wymyślona i skonstruowana przez samego komendanta obozu. Aparat składa się z szeregu stalowych ostrzy, które na ciele skazańca "wypisują" wyrok. Skazany nie zna swojego wyroku, nie miał żadnej możliwości obrony, nie jest nawet zawiadamiany o wyroku. Procedura taka jest zbyteczna, bowiem ofiara wkrótce pozna wyrok na własnym ciele. Człowiek jest zawsze winien, a wina jest zawsze niewątpliwa - to są naczelne zasady obowiązujące w kolonii. Dlatego też, dochodzenie winy jest niepotrzebną stratą czasu. Istotę winy ofiara pozna dopiero w chwili śmierci, wtedy gdy brona ostatecznie przebije torturowane od wielu godzin ciało i wypluje je do wykopu. Wówczas wymiar sprawiedliwości dobiega końca.

Zdjęcia

Plakaty, afisze

NazwaPobierz
Kolonia_karna-afisz.jpg

Programy, ulotki, zaproszenia

NazwaPobierz
Kolonia_karna-ulotka.pdf

Powrót



Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

 

www.250teatr.pl